Pohon Bosch: Základní charakteristiky

Německý technologický gigant Bosch rozhodně nezaspal nastupující novou éru v dopravě a stal se předním světovým dodavatelem pohonů do elektrokol vyšší a nejvyšší kategorie. KTM si vždy vybírá pro svá elektrokola ty nejlepší systémy, které se nabízí, proto i s firmou Bosch spolupracuje už řadu let a ve své nabídce má naprostou většinu elektrokol právě s tímto systémem.

 

Základní charakteristiky

Motor je umístěný ve středu kola a umožňuje nejefektivněší využití energie. Z tohoto důvodu a také díky vysoce vyspělé elektronice řízení pohonu vykazují elektrokola s pohonem Bosch s relativně malými a lehkými bateriemi velkých dojezdů. Jejich vysoký kroutící moment až 75 Nm i při nízkých otáčkách šlapání zajištuje, že i nejtěžší terénní stoupání vyjedete s naprostou lehkostí. Motory Bosch vyžadují k montáži speciálně pro ně vytvořené rámy kol, nelze tedy systém Bosch namontovat na běžná jízdní kola. Umístění motoru uprostřed má kladný vliv na vyvážení elektrokola. Společně s baterií integrovanou do dolní rámové trubky se elektrokola s pohonem Bosch vyvážením nejvíce podobají klasickým jízdním kolům.

Kontrolu na elektrokolem zajišťují displeje a tlačítka Bosch.  U elektrokol KTM je to nejčastěji velký displej Bosch Intuvia umístěný uprostřed řidítek, který zajišťuje perfektní přehled o jízdě a veškeré obvyklé funce cyklocomputeru. Ovládací tlačítka pohonu jsou od displeje oddělena, a umístěna k madlům řidítek, což značně vylepšuje pohodlnost a jednoduchost ovládání pohonu. Vyšší sportovní modely jsou vybaveny kompaktním barevným displejem integrovaným do představce Bosch Kiox. Tento displej má podobné ovládání jako Intuvia, samostatnými tlačítky na levé straně řidítek, ale zobrazuje více funkcí, například frekvenci šlapání, podáváný výkon jezdce, srdeční frekvenci. Jakékoliv elektrokolo KTM může být upgradováno na velký barevný GPS displej Bosch Nyon s navigací a desítkami dalších funkcí. Naopak u nejdostupnějších modelů je pak jednodušší displej Bosch Purion. Všechny typy ovládání nabízí 5 stupňů podpory: OFF (podpory vypnuta), ECO, TOUR, SPORT nebo eMTB, TURBO. Mód eMTB je novinkou sezóny 2018 pro systémy s motorem Performance CX (starší elektrokola s tímto motorem automaticky získávají po upgradu softwaru). V tomto režimu systém automaticky dle analýzy tlaku jezdce na pedály progresivně mění sílu podpory v rozsahu 120% až 300% podávaného výkonu tj. v rozsahu stupňů TOUR až TURBO. Můžete se tak soustředit čistě na jízdu a namusíte řešit jaký stupeň zařadit. Ideální je to zejména pro sportovní jízdu v proměnlivém terénu.

Velmi lehké baterie o hmotnosti pouhých 2,5-2,8 kg poskytují dostatek energie i na dlouhé vyjížďky, maximání dojezd je až 230 km, běžný dojezd i v kopcovitém terénu kolem 80-120 km. Klasické baterie Bosch Powerpack mohou být umístěny v rámu na dolní rámové trubce nebo v nosiči a mají kapacitu 400 Wh nebo 500 Wh. Novinkou od sezóny 2018 je baterie Bosch Powertube o kapacitě 500 Wh nebo 625 Wh (od 2020), která je již plně ukrytá v rámu kola.

Systém Bosch patří také k nejspolehlivějším a nejlehčím na trhu a umožňuje stavět elektrokola o hmotnosti od 19 kg.

Porovnání (0)